شما اینجا هستید

زندگینامه » خلاصه زندگی نامه عالم ربانی آیت الله حاج شیخ عباس عباس نژاد بیرجندی
گروه : زندگینامه

آیت الله شیخ عباس عباس نژاد  درسال ۱۳۱۳ به مدرسه شوکتیه که بعدها به نام مدرسه دولتی و هم اکنون به نام دبستان طالقانی نامیده می شود به تحصیل علم پرداخت و پس از گذراندن دوران ابتدایی در سال ۱۳۲۳ نزد فاضل بزرگوار آیت الله حاج شیخ غلامحسین وحدتی جامع المقدمات و سپس صرف میر و تصریف و مقداری از عوامل ملا محسن را آموخت .

مدرسه معصومیه وحوزه علمیه بیرجند
مرحوم آیت الله عباس نژاد باکوشش واهتمام اخوی ایشان به مدرسه معصومیه بیرجند رفت و در آنجا از اساتیدی همچون علی اکبر فلارگی معروف به (سلطان العلماء) و آقای شیخ ابراهیم آیتی و آقای راشد افضل آبادی و آیت الله حاج شیخ جواد عارفی و در پایان از محضر استاد بزرگوار آیت الله العظمی حاج سید حسن تهامی بهره مند شد.

هجرت به نجف اشرف
ایشان در اواخر سال ۱۳۳۰ باتفاق آیت الله حاج شیخ علی نورالهدی به نجف اشرف ( مدینة العلم نبی) مهاجرت نموده و باهمیاری وعنایت آیت الله آقا سید محمد قائینی عابدینی درمدرسه بزرگ آخوند (ملا محمد كاظم خراسانی) واقع در محله حویش
حجره ای دراختیار ایشان قرارگرفت .
سپس از محضر بزرگانی مانند آیت الله العظمی آقا سید محمد روحانی ، آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی ، آیت الله آقا میرزاهاشم آملی وآیت الله سید علی حسینی بهشتی ، آیت الله العظمی آقا سید علی مدد و چند نفر دیگر کسب فیض نمود.
ایشان در دورانی که در نجف اشرف اقامت داشتند ضمن تحصیل اقدام به تدریس نموده و مورد وثوق علماء و مجتهدین بودند و بنابه گفته اکثر فقها و هم درسی های ایشان بیشترین صرف وقت و پشتکار استاد مطالعه و دقت نظر ایشان در مسائل علمی بود به عنوان نمونه: حضرت آیت الله فاضل ریاست محترم ای مدرسه فیضیه بابل میفرمایند « دقت و تأمل و باریک بینی لازم در استنباط و استظهار از الفاظ و متون احادیث و روایات و حدس و تفرس صائب و قابل تصدیق در مقام تحقیق و ریشه یابی قضا یا و شناسائی صدق و کذب اخبار وهمچنین صحت و بطلان مسموعات دقیقاً و موشکا فانه وارد می شد اظهار نظر می کرد».
تقریرات ایشان از اساتید خود همچون آیت الله العظمی خویی وآیت الله العظمی روحانی و آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی که منظم و دقیق و مفصل و با حوصله نوشته شده خود نشان از قدرت علمی آیت الله بوده است . و این تقریرات به صورت مخطوط موجود است که انشاالله در آینده چاپ خواهد شد.

بازگشت به ایران
آیت الله عباس نژاد در اواخر سال ۱۳۵۰ هجری شمسی از نجف اشرف به مشهد مقدس عزیمت نموده و بنا به گفته خودشان «مِن عَلیّ الی عَلی» مشهد الرضا را به عنوان سکونت انتخاب نمودند و در جوار مولا امام رضا (ع) به تدریس در حوزه های علمیه مشهد پرداخته و در منازل مراجع عظام از اعضاءِ حوزه استفتاء و مشاور فقهی مراجع عالی مقام بوده و همچنین پاسخگوی مسائل شرعی مردم بودند.

ویژگیهای اخلاقی واجتماعی وعلمی مرحوم
یکی از ویژگی های آیت‌الله عباس نژاد: پشتکار در تحصیل و پرهیز از اتلاف وقت بود واکثر اوقات خودرا صرف تحقیق و مطالعه و اشتغال به تحصیل و تدریس می نمود . عشق و توسل به اهل بیت وزیارت اماکن مقدس معصومین (علیهم السلام) و برپایی مراسم عزاداری اهل بیت (ع) مخصوصاً در ایام فاطمیه در منزل ایشان و تقّید به شرکت در مجالس عزاداری خاندان عصمت و طهارت از ویژگی های بارز ایشان بود و همچنین توجه به تربیت اعضای خانواده و توجه به روحیات و نیازهای آنان و خضوع و فروتنی و اخلاق اجتماعی و مردم داری وحق مداری از روحیات خاص ایشان بود .

آثار و تالیفات مکتوب آیت الله عباس نژاد عبارت است از :
۱- تقریرات اصول آیت الله العظمی خویی یک دوره کامل شامل ۳۰ دفتر
۲-تقریرات فقه آیت الله خویی شامل طهارت ، صلوة ، صوم ، حج ۳۰ دفتر
۳-تقریرات اصول آیت الله سید محمد روحانی دو دوره کامل شامل ۶۰ دفتر
۴-تقریرات فقه آیت الله میرزا هاشم آملی خارج مکاسب ۱۷ دفتر
۵-اصول فقه مقارن ۳ دفتر تالیف شده است .
۶-حاشیه برکفایه ۱ دفترتالیف شده است.
۷-قاعده لاضرر ۱ دفتر تالیف شده است.
۸-خارج کفایه مرحوم آیت الله العظمی تهامی ۱دفتر .
۹-جزوات متفرقه در مباحث فقهی و کلامی ۵ دفتر .

ارتحال
این عالم بزرگ و عالی مقام سرانجام در روز هشتم ماه صفر ۱۴۱۸ هجری قمری مصادف با بیست و پنجم خرداد ماه سال ۱۳۷۶ هجری شمسی پس از گذراندن ۷۱ سال از عمر شریف و پر برکت به رحمت ایزدی پیوست و مرقد ایشان در حرم مطهر رضوی صحن جمهوری اسلامی بهشت ثامن الائمه بلوک ۱۰۱ می باشد .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -