کاری که الآن در تفسیر آقای قرائتی دارد انجام میشود، ایشان یک روز در هفته در رادیو تفسیر میگویند، ولی یک گروهی که بیش از ده نفرند، تحقیقاتش را انجام میدهند و تمام منابع را میبینند و مطالب را به ایشان میدهند و ایشان در رادیو با تنظیم بیان میکنند. اگر در این جهت اضافهای دارید،بفرمائید؟
اینکه آقای قرائتی تفسیرشان به این شکل است، من میدانم. پس معلوم میشود که در رشتۀ تبلیغ هم این کار هست. خلاصه تدریس به این کیفیت به نفع شاگرد است. تشکیل کمیته، تعیین و تشخیص استاد، در این برنامۀ جامع ضرورت دارد. چه اینکه محصل به خاطر شناخت درستی که از استاد ندارد، نه از بعد علمی و نه عملی، ممکن است وقتش تلف شود. زمانی متوجه شود که دیگر وقتی برایش باقی نیست یا فراغت آنچنانی ندارد، یا احیاناً انحرافهای عقیدتی و یا اخلاقی پیدا کرده. اما این کمیته بوسیلۀ چه افراد تعیین شود که غرض شخصی و یا سیاسی و خطی نداشته باشد و به جای باصطلاح «اصلاح ابرو، هر دو چشم کور نشود.» آن بحث آخری است. اما به درس خارج که رسیدند، اینها به چه کیفیتی باشند، اعتقاد من این است که قبل از ورود به آن محصل، دو یا سه سال اعزام شود جهت تدریس شهرتان و یا بخش، و به تعبیر دیگر یکی از شرایط شرکت در کنکو مقطع سوم «جامعه» خدمت دو یا سه سال در شهرستان یا بخش و روستا و تدریس کتب ادبیات، و خلاصه برداری از کتب سطح باشد. این کار هم برای محصل مفید است و رشد به مراتب بیشتری خواهد داشت. در رشتههای بعدی و هم برای حوزههای کوچک شهرستانها و بخشها که به خاطر نبود استاد، گاهی به تعطیلی کشیده میشود. گذشته بر اینکه تماس با مردم و وارد اجتماع شدن برای محصل آمرزندگی زیادی دارد، آنگاه مقطع اول «جامعه» که تمام شد، که یکی دو ماه خارج اصول فشرده همراه با فقه پیدا شد، کمیتۀ تبیین صلاحیت بررسی و افراد را برای رشتههای متعدد، تدریس سطوح متوسطه، تدریس در دبیرستانها، تبیلغ و… و از جمله ادامۀ تحصیل و شرکت در آزمون مقطع نهایی «جامعه» تعیین و گروه بندی میکند. و بغیر از گروه اخیر «ادامه دهندگان تحصیل»، سائر گروهها در «برنامۀ آمادگی» شرکت و با کسب موفقیت، کارت فارغالتحصیل آن مقطع را همراه با تعیین شغل دریافت نموده و به کار تعیین شده ادامه خواهند داد. و کسانی که برای مقطع چهارم، تعیین شدند، بعد از قبولی در کنکور مقطع چهارم، کمیتۀ تعیین صلاحیتها، آنان را طبق نیاز جامعه به چند گروه تقسیم، و هر گروهی در یک رشته، با برنامۀ خاصی که برای وی تعیین شده، تا مرز تخصص و صاحبنظر شدن در آن رشته ادامه تحصیل بدهند. مثلاً تدریس سطح عالی در حوزه، یا تدریس در دانشگاهها، در رشتههای متعدد از قبیل روانشناسی و یا نمایندگی رهبری در دانشگاهها و سازمانها و ارگانها یا تبلیغ در داخل و یا خارج و… جامعهشناسی، اقتصاد، کلام، فلسفه، تفسیر، فقه، اصول و گروهی هم برای فقاهت و استنباط تعیین شدهاند و در همان رشته به طور وسیع و عمیق ادامه به کار خواهند داد.
- کد خبر 11576
- پرینت