شما اینجا هستید

دسته‌بندی نشده » آیت‌الله اشرفی شاهرودی:فقه‌ پژوهان نیازهای انقلاب اسلامی را مدنظر قرار دهند

آیت‌الله اشرفی شاهرودی:

سال‌ها پیش معاون یکی از مسئولان وقت پیش ما آمد و از دستاوردهای فناوری‌های نانو و پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف سخن گفت و مطالبه‌ای عنوان کرد که چرا هنوز حوزه‌های علمیه در زمینه علوم انسانی اقدام مؤثری نداشته‌اند؟ و هنوز این علوم در دانشگاه‌ها با همان رویکردهای غربی تدریس می‌شود! من هم توضیحاتی دادم و این نیاز و درخواست صاحب‌نظران را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کردم که نیازمند توجه به جامعه‌شناسی اسلامی و … هستیم؛ ایشان هم از حوزه‌های علمیه در این زمینه گله‌مند بوده و تلاش بیشتر را ضروری می‌دانستند.

در طول تاریخ حاکمیت‌ها بیشتر در دست سلاطین جور و اهل سنت قرار داشته و عالمان شیعه برکنار بودند اما با این وجود کتاب‌هایی چون «جواهرالکلام» نوشته و عرضه کردند، درعین‌حال همچنان بخشی از مسائل فقهی در جهت نیازهای مبتلابه روز کاربردی به نظر نمی‌رسد… لذا ضروری به نظر می‌رسد که فقه پژوهان، فضلا و محققان حوزه پاسخ به نیازهای انقلاب را مد نظر قرار دهند.

هر وقت تحول و نیازهای بزرگی برای مردم پیش می‌آمد، فقهای بزرگ ما به‌دنبال حل آن بودند، اما اکنون می‌بینیم برخی‌ افراد ضمن بی‌توجهی به این مسائل نوپدید، اهداف و دل‌خوشی‌های دیگری همچون تأسیس دفتر مرجعیتی را دنبال می‌کنند! درحالی‌که بسیاری از مسائل و نیازهای نظام اسلامی نیازمند پاسخ متقن و کاربردی است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -