بزرگداشت شهدا موجب حفظ ارزشها و انتقال به نسلهای آینده است
تولیت آستان قدس رضوی در دیدار دست اندرکاران کنگره سرداران و ١٨ هزار شهید خراسان رضوی: هر مجلس، محفل و مراسمی که موجب تقویت مبانی دینی و ارزشهای انسانی شود، تعظیم شعائر است؛ بزرگداشت شهدا نیز یکی از مصادیق تعظیم شعائر الهی است؛ زیرا در این مراسمها عمل خیر و از خودگذشتگیها برای خدا بیان […]
تولیت آستان قدس رضوی در دیدار دست اندرکاران کنگره سرداران و ١٨ هزار شهید خراسان رضوی:
هر مجلس، محفل و مراسمی که موجب تقویت مبانی دینی و ارزشهای انسانی شود، تعظیم شعائر است؛ بزرگداشت شهدا نیز یکی از مصادیق تعظیم شعائر الهی است؛ زیرا در این مراسمها عمل خیر و از خودگذشتگیها برای خدا بیان و ترویج میشود.
انقلاب اسلامی فرهنگ عاشورا و شهادت را در جهان اسلام احیا کرد و شهدای ما فداکاری، از خود گذشتگی و جهاد در راه حق را به جهان بشری القا کردند.
بزرگداشت شهدا به معنای حفظ ارزشها، فضیلتها و فداکاریها و انتقال آنها به نسلهای آینده است؛ همانگونه که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) عاشورا را انتقال دادند.
توجه به ظرفیت هنر و رسانه در انتقال ارزشهای دوران دفاع مقدس و استفاده از آن در نشر سیره و ارزشهای شهدا ضرورتی انکارناپذیر است.
همگرایی آحاد مختلف مردم و تجمیع سلایق و افکار در تشییع پیکر سردار سلیمانی نشان داد، مردم به شهدا علاقهدارند و این ظرفیت در جامعه وجود دارد؛ اما گاهی ما حضور در مراسم بزرگداشت شهدا را محدود میسازیم که باید شرایط را برای حضور آحاد مردم فراهم کرد.
مراسم سالگرد ارتحال آیت الله علوی در سبزوار برگزار شد
در این آیین جمعی از مسوولان، روحانیان، نیروهای نظامی و انتظامی، خانواده های معظم شهدا و آحاد مردم شهرستان سبزوار شرکت داشتند. حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری در این مراسم افزود: دینداری امروز ما به پیامبر(ص) و اهل مکتب اهل بیت(ع) حاصل زحمات علماست که جامعه اسلامی را راهبری می کنند. وی در ادامه با […]
در این آیین جمعی از مسوولان، روحانیان، نیروهای نظامی و انتظامی، خانواده های معظم شهدا و آحاد مردم شهرستان سبزوار شرکت داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری در این مراسم افزود: دینداری امروز ما به پیامبر(ص) و اهل مکتب اهل بیت(ع) حاصل زحمات علماست که جامعه اسلامی را راهبری می کنند.
وی در ادامه با اشاره به ویژگی های اخلاقی آیت الله سیدمحمدحسن علوی تصریح کرد: آن بزرگوار شخصیت معنوی کم نظیری بود که رهبر انقلاب و مراجع با تجلیل از او یاد کردند.
معاون تهذیب حوزههای علمیه کشور گفت: آیت الله علوی سالها در شهر سبزوار خدمت و مجاهدت کرد و با حضور و ارتباطات خود بین مردم، مسوولیت خطیر خود به عنوان یک عالم دینی را به خوبی پیش برد.
حجت الاسلام عالمزاده نوری افزود: این عالم برجسته با تواضع، فروتنی و محبت خود مردم را تحت تاثیر قرار داده و به دین و مکتب اهل بیت (ع) هدایت می کرد.
آیت الله سیدمحمدحسن علوی یکی از برجستهترین روحانیون انقلابی در غرب خراسان و از شاگردان آیات سیدعبدالله برهان، عندلیبی، میرزا حسن سیادتی، مشکینی، بروجردی، شیخ مرتضی حائری و میرزا هاشم آملی بود.
بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده
آنچه امروز معرکۀ آراء است، میفرمایند بعضی از علما، طلاب باید دارای مدرک باشند و عدهای مخالفند. نظر شما با سبک مدرک در حوزه چیست؟ اگر موافقید به چه سبک باید باشد؟ آیا صلاح هست که طلاب بروند به دانشگاه که آنها به طلاب مدرک بدهند، در حالی که گزافه نیست که بگوئیم، دانشگاه را […]
آنچه امروز معرکۀ آراء است، میفرمایند بعضی از علما، طلاب باید دارای مدرک باشند و عدهای مخالفند. نظر شما با سبک مدرک در حوزه چیست؟ اگر موافقید به چه سبک باید باشد؟ آیا صلاح هست که طلاب بروند به دانشگاه که آنها به طلاب مدرک بدهند، در حالی که گزافه نیست که بگوئیم، دانشگاه را حوزه باید ارزیابی بکند. به هر حال نظرتان را بفرمایید؟
یکی از گرفتاریهای حوزه این است که بعد از ده بیست سال درس خواندن، افراد نگرانند که کارشان چه خواهد بود. اما اگر یک برنامۀ واحدی باشد در سطح ایران، اگر فرضاً پانصد یا هزار حوزۀ علمیه باشد، در هر حوزه اگر ما پنج استاد خواسته باشیم، هر کس درخور استعداد و مدرکش که تربیت شده، جا برایش تعیین کنند، که تو باید در حوزۀ قم تدریس کنی و تو باید در یک شهرستان کوچک و یا بخش تدریس کنی، این یک فایده اش این است که مشوق محصلین و طلاب است و میدانند هر چه بهتر کار کنند، در حوزۀ بهتری میتوانند تدریس و فعالیت کنند و کار برایشان هست و در هر مقطعی هم که طلبه نتوانست ادامه به تحصیل بدهد، بیکار نخواهد ماند. فایدۀ دیگرش این است که در حوزههای بزرگ مثل قم و مشهد، تراکم بوجود نمیآید. الآن با تمام مشکلات، طلبهها به حوزۀ قم و مشهد هجوم میآورند. به خاطر این است که استاد ندارند و برنامۀ خوبی ندارند. اگر برنامه و مدیریت واحد باشد، حوزهها فرقی نمیکند و استادشان هم فرقی نمیکند، حق ندارند از شهرستانها هجوم به مراکز حوزه کنند. وقتی که برنامۀ آن حوزۀ کوچک تمام شد، مثلاً «مقطع اول حوزه»، به مشهد یا قم بیایند و در نتیجه هم طلبهها قبل از وقت به حوزههای بزرگ نمیآیند، هم برای استادی که تربیت شده کار هست و هم حوزههای شهرستانها خالی نمیماند. در هر حال برنامۀ واحد، امکانات مادی هم که داده میشود، باید یکسان باشد. بلکه برای بعضی از شهرستانها باید بیشتر باشد. یعنی باید بسنجند که این استادی که در مشهد تدریس میکند، چقدر هزینه اش است و آنکه در «چابهار» و «سیستان و بلوچستان» است و هزینۀ زندگی اش دو سه برابر اینجاست، آن چقدر هزینه اش است. نظیر کاری که دولت میکند. یک استاد یا غیر استاد که در مناطق محروم و بد آب و هوا است، امتیازات بیشتری میدهند تا بتواند زندگی کند. همچنین است مساجد کشور، اعم از روستا، بخش، شهرک و شهرستان و نیز مسئولیتهای تعیین شده در مبحث اهداف. محصل از ابتدا میتواند یا تدریس یا امامت جماعت یا مسئولیت یا تبلیغ، ورود خودش را بدون دغدغۀ خاطر برای یکی از این کارها آماده میکند و از این حالت بلا تکلیفی و اینکه در آتیه چه خواهم کرد و تشویش خاطر خارج میشود و از طرفی این مردم که فدایی اهل البیت(علیهم السلام) و به تعبیر روایات ایتام آل محمد(ص) از این حالت عجیب هم که سالها میگذرد در برخی مناطق چشمانشان به قیافۀ روحانی نمیافتد، زودتر خارج خواهند شد. البته همانگونه که راجع به برنامههای حوزه باید افراد صاحبنظر زیادی، با صرف وقت فراوان کار کنند تا یک برنامۀ بهتر و جامعتری تدریس و ارائه شود، نسبت به مدیریت حوزه، کیفیت ترکیب اعضای آن و اینکه باید منتخب طلاب و با آراء آنان باشد یا از طرف علماو شخصیتهای برجستۀ روحانیت، یا از ناحیۀ مسئولین سیاسی مملکت و یا ترکیبی از هر سه، و علی ای تقدیر مدت انتخاب و یا انتساب آن چند سال باشد، یا اصلاً مادام العمر، خواهند و نیز حدود اختیاراتشان چقدر باشد و اگر فردی یا افراد فقط به اسم عضویت اکتفا کرد، با وی چه باید کرد، این جهات باید کاملاً مورد تبادل نظر باشد و بسیار دقیق و عمیق روی آن کار بشود که همچون روحانیت اهل سنت، وابسته به هیئت حاکم و تشکیلاتی از تشکلیات آنان، نشوند. زیرا قهراً حرکت، در مسیر اهداف و منافع و خواستههای آنان میشود. البته آنچه فعلاً به نظر من در این زمینه میرسد، این است که اولاً: ترکیبی از هر سه باشد. یعنی دو نفر نمایندۀ مراجعه عظام تقلید و یک نفر نمایندۀ مقام معظم رهبری که حامیان پولی و سیاسی حوزه هستند، و چهار نفر نمایندۀ منتخب طلاب که صاحبان اصلی حوزه هستند، باشند و هیچکدام از این افراد هم وابسته به حزب یا نهاد یا سازمانی نباشند، تا بتوانند حوزوی فکر کنند و به نفع طلاب که محور اصلی و رکن اساس هستند، عمل کنند و افرادی باشند که از بعد علمی و تقوا وصاحبنظر بودن، مورد احترام طلاب باشند. اگر چنین باشد، مصوباتشان ضامن اجرا دارد. چون از پشتیبانی قاطع موکلین خودشان، یعنی طلاب محترم برخوردارند. در غیر این صورت اگرچه به ظاهر اعلامیهها که صادر شود و طلاب هم در ظاهر چیزی نگویند، کلی آن ایمان و اطمینان قلبی را نخواهند داشت و به چشم یک پناه نگاه نخواهند کرد و چه بسا با دهنکجیهای زیاد هم مواجه شوند.
👇👇👇
و ثانیا: اعضا برای مدت معینی انتخاب شوند تا اگر معلوم شود که فردی اهل کار نیست، و فقط به اسم اکتفا کرده و یا به نفع خودش و یا دیگری سوءاستفاده میکند، برای دورۀ بعدی دیگری را انتخاب کنند و این افراد از بین خودشان و یا خارج فردی را که طلاب انتخاب و مورد تأیید مدرسین و علمای شهر هست، و کاملاً وابسته به حوزه میباشد، به عنوان نمایندۀ کمیتۀ مرکزی مدیریت معرفی نمایند. به تعبیر آخر تشکلیاتی نظیر یک وزارتخانه، با این تفاوت که این تشکیلات منتخب طلاب و کاملاً وابسته به حوزه است و به هیچ حزب، سازمان، نهاد یا مراجع و یا حکومت وابسته نیست.
بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده – بخش ۱۳
کاری که الآن در تفسیر آقای قرائتی دارد انجام میشود، ایشان یک روز در هفته در رادیو تفسیر میگویند، ولی یک گروهی که بیش از ده نفرند، تحقیقاتش را انجام میدهند و تمام منابع را میبینند و مطالب را به ایشان میدهند و ایشان در رادیو با تنظیم بیان میکنند. اگر در این جهت اضافهای […]
کاری که الآن در تفسیر آقای قرائتی دارد انجام میشود، ایشان یک روز در هفته در رادیو تفسیر میگویند، ولی یک گروهی که بیش از ده نفرند، تحقیقاتش را انجام میدهند و تمام منابع را میبینند و مطالب را به ایشان میدهند و ایشان در رادیو با تنظیم بیان میکنند. اگر در این جهت اضافهای دارید،بفرمائید؟
اینکه آقای قرائتی تفسیرشان به این شکل است، من میدانم. پس معلوم میشود که در رشتۀ تبلیغ هم این کار هست. خلاصه تدریس به این کیفیت به نفع شاگرد است. تشکیل کمیته، تعیین و تشخیص استاد، در این برنامۀ جامع ضرورت دارد. چه اینکه محصل به خاطر شناخت درستی که از استاد ندارد، نه از بعد علمی و نه عملی، ممکن است وقتش تلف شود. زمانی متوجه شود که دیگر وقتی برایش باقی نیست یا فراغت آنچنانی ندارد، یا احیاناً انحرافهای عقیدتی و یا اخلاقی پیدا کرده. اما این کمیته بوسیلۀ چه افراد تعیین شود که غرض شخصی و یا سیاسی و خطی نداشته باشد و به جای باصطلاح «اصلاح ابرو، هر دو چشم کور نشود.» آن بحث آخری است. اما به درس خارج که رسیدند، اینها به چه کیفیتی باشند، اعتقاد من این است که قبل از ورود به آن محصل، دو یا سه سال اعزام شود جهت تدریس شهرتان و یا بخش، و به تعبیر دیگر یکی از شرایط شرکت در کنکو مقطع سوم «جامعه» خدمت دو یا سه سال در شهرستان یا بخش و روستا و تدریس کتب ادبیات، و خلاصه برداری از کتب سطح باشد. این کار هم برای محصل مفید است و رشد به مراتب بیشتری خواهد داشت. در رشتههای بعدی و هم برای حوزههای کوچک شهرستانها و بخشها که به خاطر نبود استاد، گاهی به تعطیلی کشیده میشود. گذشته بر اینکه تماس با مردم و وارد اجتماع شدن برای محصل آمرزندگی زیادی دارد، آنگاه مقطع اول «جامعه» که تمام شد، که یکی دو ماه خارج اصول فشرده همراه با فقه پیدا شد، کمیتۀ تبیین صلاحیت بررسی و افراد را برای رشتههای متعدد، تدریس سطوح متوسطه، تدریس در دبیرستانها، تبیلغ و… و از جمله ادامۀ تحصیل و شرکت در آزمون مقطع نهایی «جامعه» تعیین و گروه بندی میکند. و بغیر از گروه اخیر «ادامه دهندگان تحصیل»، سائر گروهها در «برنامۀ آمادگی» شرکت و با کسب موفقیت، کارت فارغالتحصیل آن مقطع را همراه با تعیین شغل دریافت نموده و به کار تعیین شده ادامه خواهند داد. و کسانی که برای مقطع چهارم، تعیین شدند، بعد از قبولی در کنکور مقطع چهارم، کمیتۀ تعیین صلاحیتها، آنان را طبق نیاز جامعه به چند گروه تقسیم، و هر گروهی در یک رشته، با برنامۀ خاصی که برای وی تعیین شده، تا مرز تخصص و صاحبنظر شدن در آن رشته ادامه تحصیل بدهند. مثلاً تدریس سطح عالی در حوزه، یا تدریس در دانشگاهها، در رشتههای متعدد از قبیل روانشناسی و یا نمایندگی رهبری در دانشگاهها و سازمانها و ارگانها یا تبلیغ در داخل و یا خارج و… جامعهشناسی، اقتصاد، کلام، فلسفه، تفسیر، فقه، اصول و گروهی هم برای فقاهت و استنباط تعیین شدهاند و در همان رشته به طور وسیع و عمیق ادامه به کار خواهند داد.
بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده- بخش ۹
تا جایی که اطلاع داریم، سبک شما در تدریس، منحصر به فرد است و مباحث سنگین هر بحث را به طور مقدمه بیان میفرمایید. همچنین ارجاع به منابع میدهید که نقش بسیار مهمی را در تشویق طلاب به تحقیق و مراجعه به کتب و آشنایی با افکار دیگر آقایان دارد. آیا شما این سلیقه و […]
تا جایی که اطلاع داریم، سبک شما در تدریس، منحصر به فرد است و مباحث سنگین هر بحث را به طور مقدمه بیان میفرمایید. همچنین ارجاع به منابع میدهید که نقش بسیار مهمی را در تشویق طلاب به تحقیق و مراجعه به کتب و آشنایی با افکار دیگر آقایان دارد. آیا شما این سلیقه و سبک را از جایی و یا استادی گرفتهاید، یا اینکه این ابداع فکر مبارک شما بوده؟
امکان داد انسان چیزی را از کسی یاد گرفته باشد و بعد یادش برود. ولی الآن یادم نیست که اساتیدم و یا از جایی دیگر سبک فعلی را که بنده دارم، دیده باشم یا شنیده باشم. به هر حال فکر میکنم، شیوهای که تدریس میکنم، از شیوۀ متدوال حوزه بهتر است. البته کار بسیار پر زحمتی است. یعنی الآن که دورۀ دهم کفایه است، دو درس #کفایه که میگویم، ۲۴ ساعت وقتم صرف همین دو درس کفایه است.
یعنی گاهی میشود، چهار یا پنج ساعت مطالعه میکنم. گاهی نشسته و گاهی ایستاده. نه تنها کفایه را، بلکه کتب مختلف را. جمع بندی همین مقالههایی که میگویم و یا آدرس منابعی که بیان میکنم، خیلی وقتگیر است.
اگر سبک متداول باشد، شاید برای بنده یک ربع مطالعه کفاید کند و درس بگویم. ولی اینکه ۴-۵ ساعت گاهی معطل میشوم در متن کفایه، یک مطلبی را گفتم این را میخواهم کبرای کلی اش را پیدا کنم و به عنوان یک مقدمه، آن کلی را بیان کنم و اینکه آنچه در کفایه است، مصداق آن کلی است.
پیدا کردن آن کلی، و حالا از ادبیات یا منطق یا اصول یا کلام یا فقه یا فلسفه است، شیوۀ خوبی است ولی زحمت دارد. حالا از جایی من یاد گرفته باشم، یادم نیست. و اساتید من هم این سبک را نداشتهاند. و شیوۀ متداول حوزه هم چنین نیست. و اعتقادم این است که باید این سبک در حوزه رایج شود.
با توجه به اینکه شما تمامی سطوح حوزه را تدریس فرمودهاید، اعم از کتب سطوح مقدمات و سطوح عالی، در کتاب اعیان الشیعه سید محسن امین، مطلبی را دیدم که در بحث اخباریون، وقتی دفاع میکند از اصولیون بعد میفرماید که کتابهای مختلفی در این زمینه نوشته شده، و به کتاب رسائل شیخ انصاری و کفایۀ آخوند خراسانی که میرسند تمجید میکنند که مطالب را بسیار عالی و با تحقیق مطرح فرمودند. اما گله میکنند از اینکه قسمتی از مطالب زیاد است و عمر را ضایع میکند و اگر این مطالب زاید را کنار بگذاریم، با وقت کوتاهی، طلبه میتواند مطالب را بخواند و ضرری هم نمیبیند. به هر حال بحثی که مطرح است این است که کتب حوزه، در ضمن برخورداری از نکات مثبت، از ضعفهایی نیز برخوردار است. تنظیم کتاب و حدف مطالبی که ضروری نیست، الآن مطرح است. حضرت عالی، نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح بفرمایید.
در این مورد که کتب درسی مطالب کم فایده دارد، و باید از بعضی کتب درسی مثل #رسائل و #کفایه چیزهایی کم شود، به نظر من درست نیست. یعنی اگر ما خواستیم در کتب درسی حوزه، در یک کتاب تصرفی بکنیم، باید در برنامۀ حوزه بازنگری کنیم و اعتقادم این است که برنامۀ حوزه باید از ابعاد مختلف تغییر کند.
این برنامهای که الان در #حوزهها هست، اگر چه مردان بزرگی تربیت کرده است، ولی در شرایط فعلی، نیاز به بازنگری دارد. البته باید توجه داشت، تغییر در برنامه از ابعاد مختلف، کار سادهای نیست.
بسیار مشکل و وقت گیر است. از هر کسی هم ساخته نیست و اگر به مقدار لازم کار و دقت نشود و سمینارگونه برخورد شود، ممکن است تبعات خطرناک و قهراً مسئولیتهای شرعی عظیمی در پی داشته باشد.
جنایات اسرائیل حکایت از درماندگی در رویایی با جبهه مقاومت دارد
تولیت آستان قدس رضوی در گردهمایی «جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی»: جنایات رژیم صهیونیستی حکایت از ضعف این رژیم غاصب در برابر قدرت و نقش مؤثر و موفق جمهوری اسلامی در منطقه و نشان از استیصال و درماندگی آنان در رویارویی با جبهه مقاومت و عدم کسب موفقیت در نبرد با گروههای مقاومت در فلسطین […]
تولیت آستان قدس رضوی در گردهمایی «جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی»:
جنایات رژیم صهیونیستی حکایت از ضعف این رژیم غاصب در برابر قدرت و نقش مؤثر و موفق جمهوری اسلامی در منطقه و نشان از استیصال و درماندگی آنان در رویارویی با جبهه مقاومت و عدم کسب موفقیت در نبرد با گروههای مقاومت در فلسطین دارد؛ البته اسرائیل بهای این قبیل جنایات و اقدام وحشیانه خود را خواهد داد.
🔺امروز مسئله انتخابات و دعوت به مشارکت حداکثری مردم جزو اولویتهاست و در این شرایط دوقطبی سازی جامعه به هر بهانه و نیتی، به ضرر اسلام، انقلاب و ایران و خیانت به انقلاب و اسلام است.
🔺دشمن حتی به یک رأی کمتر طمع دارد و منتظر نتیجه انتخابات است؛ گلایه و مشکلات به حقی وجود دارد، اما باید با استدلال و منطق مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرد.
🔺مرحوم نواب از روحانیون فداکار، انقلابی و آگاه بود که ناشناخته مانده و حق اش ادا نشده است؛ ایشان در عرصه کسب دانش بسیار خوش استعداد و فاضل و در عرصه دفاع از حق و مبارزه با ظالمان و ستمگران بسیار شجاع بود.
مناظرات امام رضا(ع) الگویی موفق برای گفتگوی ادیان و مذاهب است
مناظرات امام رضا(ع) الگویی موفق برای گفتگوی ادیان و مذاهب است تولیت آستان قدس رضوی در دومین همایش بینالمللی «امام رضا(ع) و گفتوگوی ادیان»: مطالعه و تحلیل مناظرات امام رضا(ع) چه به لحاظ محتوا و چه از حیث شیوه میتواند یک الگو کاملا اطمینانبخش برای گفتگوی ادیان و مذاهب به ما ارائه کند. ادیان توحیدی […]
مناظرات امام رضا(ع) الگویی موفق برای گفتگوی ادیان و مذاهب است
تولیت آستان قدس رضوی در دومین همایش بینالمللی «امام رضا(ع) و گفتوگوی ادیان»:
مطالعه و تحلیل مناظرات امام رضا(ع) چه به لحاظ محتوا و چه از حیث شیوه میتواند یک الگو کاملا اطمینانبخش برای گفتگوی ادیان و مذاهب به ما ارائه کند.
ادیان توحیدی موجب رشد جامعه بشری و منشاء وحدت و اتحاد بشریت هستند.
بدخواهان و دنیا طلبان ابتدا تلاش کردند ادیان الهی را از خاصیت بیاندازند و سپس پای را فراتر نهادند و تلاش کردند آنان را منشاء اختلافات و نزاع قرار دهند.
در مقابل آنهایی که به دنبال منازعه و تخاصم میان ادیان هستند باید گفتگوی ادیان ایجاد کرد.
آغاز به کار دومین همایش بینالمللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان
آغاز به کار دومین همایش بینالمللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان / امام رضا(ع) الگوی گفت وگوی بین الادیانی دومین همایش بینالمللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان با حضور تولیت آستان قدس رضوی، آغاز به کار کرد. آیتالله محمدهادی عبدخدایی: نزاعهای دوره جدید برآمده از کنار نهادن راه انبیا و پیروی از قدرت […]
آغاز به کار دومین همایش بینالمللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان / امام رضا(ع) الگوی گفت وگوی بین الادیانی
دومین همایش بینالمللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان با حضور تولیت آستان قدس رضوی، آغاز به کار کرد.
آیتالله محمدهادی عبدخدایی: نزاعهای دوره جدید برآمده از کنار نهادن راه انبیا و پیروی از قدرت و ثروت است. گفت وگوی میان ادیان و همکاری آن ها با یکدیگر راهی است تا همه بشریت به راه انبیا الهی برگردیم.
همفکری ادیان میتواند در زمینههای اعتقادی مشترک، همچون وجود خداوند، معاد و اختیار انسان صورت گیرد. همچنین این همفکری میتواند در حیطه مسائل کاربردی همچون عدالت و بنیان خانواده انجام پذیرد.
ما به عنوان مسلمان و بنا بر وظیفه دینی، دست خود را برای همکاری و گفت وگو دراز میکنیم تا با هدف دستیابی به تقرب الهی در مسیر انسانیت گام برداریم در این مقام میتوانیم با تمسک به امام رضا(ع) به عنوان نمادی از گفت وگوی بین الادیانی که روش گفت وگو و جدال احسن را به ما آموختهاند گفتگویی عالمانه، آموزنده و مشتمل بر حقیقت و اصول اخلاقی داشته باشیم.
تولیت آستان قدس رضوی: «اخلاص» از ویژگیهای برجسته شهید سلیمانی بود
تولیت آستان قدس رضوی در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود در حرم رضوی: «اخلاص» از ویژگیهای برجسته شهید سلیمانی بود شهید سلیمانی انسانی شجاع، با شهامت، با رشادت و فرماندهی با ذکاوت بود؛ اما بسیاری انسانها ممکن است از چنین ویژگیهایی برخوردار باشند پس آن عاملی که باعث شد شهید سلیمانی به این درجه […]
تولیت آستان قدس رضوی در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود در حرم رضوی: «اخلاص» از ویژگیهای برجسته شهید سلیمانی بود
شهید سلیمانی انسانی شجاع، با شهامت، با رشادت و فرماندهی با ذکاوت بود؛ اما بسیاری انسانها ممکن است از چنین ویژگیهایی برخوردار باشند پس آن عاملی که باعث شد شهید سلیمانی به این درجه اعلا برسد چه بود؟ عامل اصلی این تمایز را باید در «اخلاص حقیقی» شهید سلیمانی جست.
«تواضع» از دیگر جلوههای اخلاقی شهید سلیمانی است؛ این شهید والا مقام هرگز به دنبال نام و نشان و درصدد دیده شدن نبود و تنها به انجام تکلیف توجه داشت، لذا خداوند نیز به او چنین عزتی داد.
تقارن میلاد حضرت صدیقه کبری(س) و فرزندش امام خمینی(ره) که با انقلاب او اسلام تولدی تازه یافت و احیا شد را ارج مینهیم.
دین و مکتب رسول خدا(ص) را حضرت زهرا(س) و فرزندان ایشان نشر و بقا دادند و پس از قرنها یکی از فرزندان نسل فاطمه(س) امام خمینی(ره) چنین انقلاب با عظمتی را رقم زد و اسلام و تشیع را احیا کرد.
آیتالله شیرازی تنها شخصیتی در تاریخ حوزه مشهد بودند که توانستند گام بلندی را در نهادینه کردن درسهای حوزه و تنظیم برنامههای آن برداشتند
استاد جلالی: آیت الله شیرازی با دعوت از اساتید و گویندگان انقلابی مانند شهید هاشمینژاد، مردم را با مفاهیم انقلابی و دیدگاههایی که گردانندگان فکری انقلاب داشتند، آشنا میکرد عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی گفت: شهر مشهد در قبل از انقلاب و با وجود اساتید بزرگ آن زمان به یکی از مهمترین […]
استاد جلالی: آیت الله شیرازی با دعوت از اساتید و گویندگان انقلابی مانند شهید هاشمینژاد، مردم را با مفاهیم انقلابی و دیدگاههایی که گردانندگان فکری انقلاب داشتند، آشنا میکرد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی گفت: شهر مشهد در قبل از انقلاب و با وجود اساتید بزرگ آن زمان به یکی از مهمترین پایگاههای شیعه در کل منطقه خراسان تبدیل شده بود.
استاد غلامرضا جلالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در نشست تخصصی همایش بینالمللی مرجع مجاهد با اشاره به اهمیت جایگاه آیتالله شیرازی در جریان انقلاب اسلامی در مشهد خاطرنشان کرد: به خدماتی که این مرجع عالیقدر انجام داده کمتر پرداخته شده است و جایگاه والای ایشان زوایای گوناگون دیگری نیز دارد که باید به آن پرداخته شود.
وی گفت: یکی از زوایای مهم و قابل اشاره، نقش ایشان در روند شکلگیری حوزه و نهادینهکردن مباحث حوزوی بوده که اقدامات فراوانی را انجام دادهاند که مسبوق به سابقه نبوده و مکمل خدماتی بوده است که در زمان سید محمدهادی میلانی در مشهد اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: آیتالله شیرازی در شرایطی به مشهد وارد شدند که تقیریبا در جریانات مهم مشهد نقشآفرین بودند و حضور ایشان چه شخصا و چه بهصوت احکام مقدسه صورت میگرفته است که از جمله وقایع بسیار مهم حضور ایشان میتوان به جریان نهضت گوهرشاد بوده که بهصورت تحتالحفظ بودند و فشارهای زیادی بر ایشان وارد شد.
جلالی زمان ورود آیتالله شیرازی به مشهد که را سال ۱۳۵۴ عنوان کرد و افزود: بسیاری از رخدادهای سال ۱۳۵۷ بهنوعی از بیت ایشان نشات میگرفت و بیت ایشان در جریانات انقلاب اسلامی و همچنین در تولید اندیشههای انقلابی وهدایت انقلاب، محوریت فراوانی داشتهاند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با تاکید بر نقشآفرینی ایشان در جهت تجمیع و هدایت مردم در آن زمان، اظهار داشت: ایشان با نجابت و اخلاق والا و تحمل افکار وایدههای مختلف وهمچنین تحمل برخوردهای بسیار مختلف توانستند با شکیبایی به این همه ناملایمات غلبه کرده وبه مبارزات و تاثیرگذاری خود در دوران انقلاب ادامه دهند.
وی با اشاره به تعارضی که بین دین و سیاست در آن زمان رخ داده بود، گفت: چهار جریان مهم در خراسان شکل گرفت که جریان ابتدایی، رویکرد علمی و احیای نهاد حوزه در زمان آیت الله میلانی بود.
وی بیان کرد: آیتالله شیرازی تنها شخصیتی در تاریخ حوزه مشهد بودند که توانستند گام بلندی را در نهادینه کردن درسهای حوزه و تنظیم برنامههای آن برداشته و همچنین تاسیس مدارس مختلف مقدماتی سطوح و عالی در مشهد از دیگر فعالیتهای ایشان در این خصوص در مشهد بوده است.
وی با بیان اینکه رویکرد دوم آن زمان در خراسان، مربوط به زاهدین و تقواپیشگان و پرهیزگارانی بود که از همکاری با رژیم مخالفت میکردند، افزود: باتوجه به مخالفتهای رژیم در آن ایام، اقدامات فراوان این افراد در خصوص تاسیس مدارس و ترویج علوم مخلتف نمیتوانست شکل یگیرد اما همگی بر زهد و تقوای آنها اذعان داشتند.
جلالی در خصوص جریان بهوجود آمده سوم در خراسان آن زمان، گفت: این جریان مربوط به روحانیونی بود که علیرغم داشتن کسوت، از همکاری با دستگاههای مختلف رژیم مانند اوقاف و غیره پرهیز نداشتند و حتی در زمان ورود شاه به استقبال وی میرفتند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به چهارمین جریان در خراسان که حساسیت رژیم را نیز برانگیخته بود، اظهار داشت: این جریان به روحانیونی اختصاص داشت که اهل مبارزه و جهاد بودند که بارزترین شخصیت این جریان، آیتالله شیرازی بود که توانبخش و پیشرو و همراه با کل تودههای مردم و همراه آنها بود.
وی گفت: ایشان با تجربه بسیار بالا در حوزههای مختلف، ویژگیهای فراوانی را با حضور خود در خراسان بهوجود آورده بود که از جملهی این ویژگیها شناخت دقیق موقعیت مهم شهر مشهد بود.
وی با اشاره به اینکه شهر مشهد یکی از مهمترین پایگاههای شیعه در کل منطقه خراسان بوده است، بیان کرد: آیتالله شیرازی با توجه به فشارهای مختلف بهوجود آمده، اقامه نماز و تدریس فقه اصول درآن زمان را در منزل خود برنامهریزی کرده بود تا از مشکلاتی که دولتمردان آن زمان بهوجود میآوردند، در امان باشند.
جلالی یکی از ابتکارات ایشان در بیت خود در آن زمان را، دعوت از گویندگان مبارز عنوان کرد و اظهار داشت: ایشان به مناسبتهای مختلف از اساتید و بزرگانی چون شهید هاشمینژاد دعوت میکرد و از این طریق مردم را با مفاهیم انقلابی و دیدگاههایی که گردانندگان فکری انقلاب داشتند، آشنا میکرد.
وی یادآور شد: دستاورد دیگر ایشان، تاثیرگذاری در سیمای دینی و مبارزاتی مردمی بوده است و این تاثیرگذاری به گونهای بوده با اشاعه اندیشههای خود، شهر رنگ و بوی دیگری به خود گرفته بود.
وی در خصوص ارتباطات بینالمللی حوزه مشهد در مهمترین دوره تاریخی دوره شهر و در دوره ایشان با جهان اسلام، گفت: ایشان نقش پررنگی در این خصوص داشتند و خدمات فراوانی را به حوزههای مختلف دیگر کشورها ارائه دادند واین اقدامات باعث شد پیوند فکری مهم و تاثیرگذاری با یکی از شخصیتهای مهم این شهر شکل گیرد.